У початковій школі необхідно цілеспрямовано формувати еле¬ментарні вміння і навички, учити дітей працювати самостійно, аналізувати навчальну інформацію. Для цього учень має постійно пам’ятати правила, алгоритми, зміст задачі та проміжні результати дій. Особливо складно це для дітей зі слабкою пам’яттю. Тому дуже важливим є використання в навчальному процесі пам’яток та опорних схем, які дадуть змогу всім учням навіть на початковому етапі вивчення нового матеріалу успішно виконувати завдання.
Завдяки багаторазовому звертанню до пам’ятки чи схеми учні не лише досягають потрібного результату, а й з мінімальними затра¬тами мимохіть запам’ятовують алгоритми дій.
Як складати план текстуЗавдяки багаторазовому звертанню до пам’ятки чи схеми учні не лише досягають потрібного результату, а й з мінімальними затра¬тами мимохіть запам’ятовують алгоритми дій.
1. Прочитай уважно текст, виділи в ньому головне.
2. Поділи текст на частини, олівцем познач початок і кінець кожної.
3. Перечитай першу частину. Виділи в ній головне.
4. Придумай і запиши назву для першої частини.
5. Так само працюй з іншими частинами.
6. Перевір себе. Прочитай текст. Переконайся, що твій план відбиває головні події, що жодна з них не пропущена.
7. Перекажи текст, користуючись складеним планом.
Як учити вірш
1. Прочитай вірш мовчки. З’ясуй значення всіх незрозумілих слів і зворотів.
2. Прочитай вірш уголос, викликаючи в уяві події, описані автором.
3. Якщо вірш не поділено на строфи, то поділи його сам за зміс-товими частинами.
4. Вивчи першу частину або строфу.
5. Вивчи другу частину або строфу.
6. Повтори перший і другий уривки разом.
7. Вивчи третю частину вірша.
8. Прочитай напам’ять увесь вірш. (Якщо потрібно — кілька разів.)
9. Попрацюй над виразним читанням вірша напам’ять.
Як робити звуковий аналіз слів
1. Вимови слово і послухай його.
2. Вимови послідовно всі звуки у слові.
3. Поділи слово на склади.
4. Визнач наголошений склад.
5. Вимови голосні звуки.
6. Вимови приголосні звуки. Охарактеризуй їх (тверді чи м’я¬кі, дзвінкі чи глухі). (Якщо буде виконуватися звуко-буквений аналіз слова, то слід Додати ще пункт 7.)
7. Порівняй кількість букв і звуків у слові. Якщо їх кількість неоднакова, поясни це.
Як виконувати розбір речення
1. Прочитай речення.
2. Визнач вид речення за метою висловлювання (розповідне, питальне, спонукальне).
3. Визнач вид речення за інтонацією (окличне, неокличне).
4. Назви головні члени речення.
5. Назви другорядні члени речення.
6. Установи зв’язок слів у реченні за допомогою питань.
Як правильно списувати
1. Прочитай речення, повтори його, не дивлячись на зразок.
2. Визнач орфограми у словах.
3. Прочитай речення за складами.
4. Запиши речення, диктуючи його собі за складами.
5. Прочитай свій запис.
6. Порівняй свій запис зі зразком. Якщо є помилки, виправ їх.
Як розв’язувати задачу
1. Уважно прочитай задачу й уяви те, про що йдеться.
2. Визнач, які величини відомі, а які невідомі. (Якщо треба, познач їх на схемі.)
3. Подумай і поясни, як за допомогою відомих величин знайти невідомі.
4. Запиши розв’язання задачі.
5. Прочитай ще раз питання задачі.
6. Запиши відповідь.
Як виконувати самостійну роботу вдома
1. Сідай за уроки завжди в один і той самий час.
2. Провітри кімнату за 10 хвилин до початку занять.
3. Вимкни радіо, телевізор, щоб вони не заважали тобі.
4. Прибери зі столу все зайве.
5. З’ясуй розклад уроків на завтра. Перевір, чи всі завдання записані у щоденнику.
6. Приготуй навчальне приладдя для занять.
7. Підручники, зошити, щоденник поклади на визначені місця на столі.
8. Відкрий підручник, почни працювати.
9. Не поспішай, працюй уважно.
10. Не намагайся виконати відразу всі завдання.
11. Перш ніж звертатися по допомогу, подумай, чи використав ти усі способи виконання завдання.