Проведення уроків з використанням комп'ютерів суттєво
відрізняється від традиційних.
По-перше,
ускладнюється діяльність вчителя з підготовки до проведення уроку в
комп'ютерному класі. Від педагога вимагається наявність спеціальних навичок,
прийомів педагогічної діяльності.
По-друге,
особливість сучасного комп'ютерно-зорієнтованого уроку полягає в тому, що центр уваги
поступово переноситься на учня, який активно вибудовує свій навчальний процес,
самостійно вибираючи певну траєкторію отримання знань.
Важливим завданням вчителя є:
підтримка діяльності учня, сприяння його успішному руху в інформаційний
простір, допомога у вирішенні проблем освоєння різної інформації.
По-третє,
проведення комп'ютерно-зорієнтованих уроків більш активно посилює взаємодію між
учителем та учнем, що вимагає від педагога додаткових зусиль; учитель виступає
координатором творчої діяльності учнів.
Підсумовуючи,
можна зробити висновок, що основні зміни в педагогічній діяльності вчителя під
час проведення комп'ютерно-зорієнтованих уроків у порівнянні з традиційними
уроками такі:
1.
Наявність комп'ютерних навчальних
програм.
2.
Створення та впровадження методики
різних типів комп'ютерно-зорієнтованих уроків.
3.
Посилення функцій підтримки учня,
допомоги йому в організації індивідуального навчального процесу.
4.
Наявність зворотного зв'язку між
учителем та кожним учнем.
І. Урок засвоєння нових знань
Під час проведення уроків цього
типу в комп'ютерному класі учні розподіляються на групи. Урок має таку структуру:
1.
Актуалізація й корекція опорних знань
учнів перевіряється за допомогою комп'ютера (перша група), решта дітей працює з
учителем за питаннями, картками (5-7 хв.).
2.
Пізнання учнями матеріалу: група учнів з
відповідним рівнем підготовки вивчає матеріал за комп'ютером, інші слухають
пояснення вчителя чи працюють над поставленою проблемою за підручником (10
хв.).
3.
Систематизація знань: учні з високим
рівнем підготовки виконують самостійні завдання; інші учні працюють з учителем;
визначені учні перевіряють рівень засвоєння матеріалу за допомогою комп'ютера
(15 хв.).
ІІ. Комбінований урок
Методика проведення комбінованого
уроку з використанням комп'ютерів дає можливість використовувати їх на
будь-якому етапі.
1.
Учням оголошується тема, яка
розглядатиметься на уроці, але підкреслюється, що для її вивчення необхідно
перевірити засвоєння попереднього матеріалу. Одна частина учнів працює за
комп'ютером над завданням, а інша – з учителем причому форми роботи можуть бути
різними (фронтальна бесіда, самостійна робота, диктант, перфокарти тощо).
2.
Учитель переходить до наступного етапу
уроку – пояснення нового матеріалу. певна група учнів вивчає матеріал
самостійно за комп'ютером, а решта – працює з учителем.
3.
Опрацювавши новий матеріал, учитель і
учні переходять до закріплення вивченого. Одна із груп учнів виконує
диференційовані завдання, складені за новим, щойно вивченим матеріалом,
працюючи самостійно за комп'ютером, інша – з учителем або самостійно.
В кінці уроку підбивається
підсумок, визначається обсяг домашнього завдання.
Для ефективного проведення
комбінованого уроку в комп'ютерному класі потрібно поділити учнів на три групи,
які по черзі працюватимуть за комп'ютерами. Поділ класу на групи проводиться
диференційовано.
ІІІ. Урок узагальнення й систематизації знань
Виділимо такі складові:
1.
Постановка мети уроку й мотивація
навчальної діяльності учнів – 3 хв.
2.
Відтворення й корекція опорних знань – 6
хв.
3.
Повторення й аналіз основних фактів,
подій і явищ – 6 хв.
4.
Узагальнення й систематизація понять,
засвоєння системи знань їх застосування для пояснення нових фактів і виконання
практичних завдань – 20 хв.
Поділ клас на групи:
а) перша група працює з
комп'ютерами 5-7 хв;
б) друга група дітей самостійно
працює з картками 5-7 хв. (завдання творчого характеру на розвиток логічного
мислення). Після виконання поставлених
завдань учні міняються місцями;
в) третя група учнів працює з
учителем, виконує завдання творчого характеру.
Перша група після виконання
завдань на комп'ютерах працює разом з учителем або отримує індивідуальні не
завдання.
Учитель ставить проблемні
запитання, на які учні дають відповіді.
5.
Підведення підсумку уроку – 10 хв.
Учитель підводить підсумки роботи
учнів, виставляє оцінки. мотивуючи кожну з них, дає домашнє завдання і пояснює
його. Використання розроблених навчальних або тестових програм дає можливість
зберегти час у процесі узагальнення та повторення. |